A mesterséges intelligenciával működő játékok gyakran azzal a reklámígérettel csábítanak, hogy fejlesztik a kicsik intelligenciáját vagy szókincsét. Fontos azonban megértenünk, hogy a 6 év alatti gyermek fejlődése nem a technológián, hanem az emberi kapcsolatokon alapul.

A kisgyermekkori idegrendszer elsősorban az élő emberi reakciókból tanul: a mimikából, az érintésből, és abból, hogy a szülő figyel rá és válaszol neki.

A valódi tanulás vs. Programozott válaszok

Amikor egy gyerek túl korán találkozik AI-játékokkal, azok elvonhatják a figyelmét a valódi tapasztaloktól. Ezek a játékok kész megoldásokat kínálnak, túl sok ingerrel dolgozhatnak, és nem tudják azt az érzelmi minőséget nyújtani, ami a tanulás lényegét adja. A kisgyermek nem fényhatásokból tanul, hanem abból, hogy valaki odafordul hozzá és együtt játszik vele.

A fejlődés alapját a közös élmények jelentik: a közös játék és mondókázás, a beszélgetés, az együtt töltött idő.

Az én tippem a valódi, fejlesztő kapcsolódásra:

Éppen ezért a 6 év alatti gyerek számára nem az „okosító” kütyük, hanem az egyszerű, nyitott végű tevékenységek hozzák meg a fejlődést. Ha egy ilyen, valóban minőségi időtöltésre vágysz, ami képernyőmentesen is fejleszt, nézd meg a Ciróka-Maróka mondókás memóriajátékát.

De miért pont ez?

Mert ez a játék két alapvető fejlesztő eszközt olvaszt össze egyetlen szuper élménnyé:

  1. A memóriajáték ereje: Ez a klasszikus játék önmagában is kiválóan edzi a vizuális memóriát, a koncentrációt és a türelmet. Segít a gyereknek megtanulni a szabálykövetést és a kudarctűrést (amikor anya találja meg a cicás mondókát 😸).
  2. A mondókák varázsa: A mondókák a nyelv igazi szuper-élelmiszerei. Ritmust adnak, fejlesztik a beszédészlelést, bővítik a szókincset, és olyan kulturális gyökereket adnak át, amik összekötnek minket a nagyszüleinkkel.

De mitől más ez a memóriajáték?

A Ciróka-Maróka mondókás memóriajáték nem csak sima párosítás. Itt minden felbukkanó pár egy közös mondókázásra, egy közös nevetésre hív. A gyerek agya összeköti a képet a ritmussal, a szavakkal és – ami a legfontosabb – a veled átélt pozitív érzelemmel.

Ez az a fajta mély, több érzékszervre ható tanulás, amire egy AI-játék sosem lesz képes. Ez az, ami valóban építi az idegrendszert és a lelket is. Mert a gyerekeknek ebben az életkorban nem gépekre van szükségük, hanem ránk.

Hány éves kortól lehet játszani vele?

Már 2,5-3 éves kortól tökéletes választás, hiszen a játékot könnyen a gyermek fejlettségéhez igazíthatjátok: a legkisebbekkel elég csak 4-6 párral játszani, mondókázni a képekről, míg a nagyobb ovisok (valamint kisiskolások) már a teljes paklival, komoly koncentrációval vethetik bele magukat.

Személyes tapasztalat

Hárman játszottuk a mondókás memóriajátékot: én, a fiam (8+) és a majdnem 5 éves kislányom. Ha én vagy a lányom találtuk párt felolvastam nekik a mondókát, ha a fiam, akkor azt már ő olvasta fel (olvasásgyakorlásnak is szuper). Mikor kiterítettük az összes kártyát, hát még a nagy is meglepődött és azt mondta: „Ez aztán a nehezített változat!” Több memóriajátékunk van – a rengeteg társas között – mert nagyon szeretem, hogy a kisebbeknek is van sikerélményük játszva velük, bizonyíték a kép: a lányom találta a legtöbb párt és olyan boldog volt ♥

Köszönöm Kitti és Imola, hogy megalkottátok! Kicsit nosztalgiáztam is, mert mindkét gyermekemmel jártunk Ciróka-marókázni hozzátok és az ismert (és már kicsit elfeledett mondókák) újra felcsendültek.
A mondókás memóriakártyáról és a magáról a Ciróka-marókáról ITT olvashattok.